CO BIBLE DOOPRAVDY ŘÍKÁ O RUTINNÍ KOJENECKÉ OBŘÍZCE

           Autorka                                      Laura Jezková

 

  Blahopřejeme! Čekáte dítě! Nic nemůže být více radostné a vzrušující.

  Víte, co je jedna z nejdůležitějších věcí, které můžete pro své dítě udělat, pokud je to chlapec, kromě toho, že ho budete učit o Ježíši, je to, že ponecháte jeho dokonale vytvořené tělíčko intaktní. Říci ne běžné kojenecké obřízce je ten největší projev lásky, soucitu a respektu, který budete moci projevit svému dítěti.

  Volba uchránit svého syna od této strašné bolestivé a zcela zbytečné operace je rozhodnutí, které vzdává čest Bohu, vzdává čest vašemu manželovi, zvláště pokud je sám obřezán, vzdává čest vám samé, vzdává čest vaší komunitě a samozřejmě vzdává čest vašemu dítěti.

  Nespočet knih bylo napsáno o tomto tématu ale podívejme se na to v celé šíři. Hlavně se podívejme na podivnou a znepokojující praxi kojenecké obřízky z kristocentrické, na Bibli založené perspektivy.

  Není tu žádný prostor pro debatu a spekulace. Křesťanům zakazuje praktikovat rutinní dětskou obřízku Nový Zákon. Existují pouze dvě skupiny křesťanů, kteří stále obřezávají své syny: ti, kteří neznají Bibli natolik, aby věděli co učí o tomto tématu a ti, kteří to vědí, ale je jim to jedno (Bible není měřítkem jejich života a myšlení)

  Podstatné v tomto byly okolnosti, které ovlivňovali celé generace našich rodičů a to byly ty, že matky byly na porodním sále obelhány a podvedeny, podobně jako sama Eva, V době, kdy se tato "tradice" rozšířila a vládly různé mýty, je těžko vinit naše matky, že chtěly něco špatného pro své děti. Před 20 lety lékaři skutečně věřili, že děti necítí žádnou bolest!! Dnes to sotva může někdo pochopit, jak mohli být lidé v takové nevědomosti o takové zjevné skutečnosti. Byla to doba, kdy otcové nemohli být u porodů svých vlastních synů a matkám bylo řečeno, že pokud budou sami kojit tak se sníží na úroveň krávy. Úplně zdravé děti byly drženy odděleně v dětském pokoji daleko od matky, po které tak zoufale toužily a děti měly být vidět a ne slyšet.

  Dnes se všechno změnilo. Věda a medicina pochopily o tom, co prožívají děti v děloze a také mnohem více o novorozencích. Silný důraz na rodinu se zasloužil o to, že taťka je přítomen u porodu a to se téměř stalo normou. A matkám je doporučeno si promluvit s lékařem o tom, co je správné a co je špatné. My rodiče jsme odpovědni za obranu a ochranu našich dětí.

  Dnes byly mnohé mýty prohlédnuty a zdravotnickou neznalost nahradily přesné informace a tak konečně známe fakta ohledně ohledně běžné dětské obřízky. Nyní už víme, že děti skutečně cítí bolest a to mnohem než když jsou starší, neboť jejich nervová zakončení jsou ještě naprosto čerstvá. I tak jsou i dnes někdy děti vystaveny této operaci bez anestezie, což je něco, co bychom neudělali ani našim kočkám a psům!

  Důvěřiví novorozenci jsou za svá zápěstí a kotníky připoutáni ke stolům a jejich těsně uzavřená předkožka je roztřižena a je otrhávána od žaludu. Pak skalpel amputuje zdravou a citlivou tkáň. Řezání je pomalé a bolestivé a děti obvykle reagují dvěma způsoby. Buď hodně křičí, což může trvat i několik hodin, nebo náhle upadnou do stavu, který se podobá bezvědomí.

  Toto hluboké bezvědomí bylo vědci studováno a bylo konstatováno, že je hlubší než jakákoliv jiná forma bezvědomí u lidí. Takto organismus vypne, když cítí silnou bolest, kterou nemůže zpracovat. Potom, pokud nejsou žádné komplikace, je vráceno rodičům jejich dříve dokonalé, teď však zraněné dítě s červenými, krvácejícími genitáliemi a rodiče jsou vybaveny návodem jak o něj pečovat a jinými ochranými mastmi. Některé děti to nezvádají emociálně a nejsou schopny kojit z prsu. Jedna žena řekla, že chlapeček kojil normálně ale po obřízce nechtěl k ňadru. Nechtěl se k ní už intimně přiblížit a tak ho musela kojit uměle. A takových případů je opravdu mnoho.

  Tak proč 50% novorozenců ještě trpí touto nesprávnou, nesnesitelnou archaickou procedurou:

          1) PŘIZPŮSOBENÍ SE

  "Chci aby mé dítě vypadalo, tak jak vypadá jeho otec"

  Přizpůsobení se pro přizpůsobení je podle Bible hřích. Dnes už nemohou rodiče říkat: "Chci, aby mladý vypadal jako ostatní kluci v jeho věku," protože více než polovina jich bude intaktních, když se dostanou do veřejných koupelen nebo šaten. Naštěstí, pokud budou mít rodiče odvahu prolomit cyklus, bude to poslední generace, která bude mít starost, aby měl syn stejně amputovanou předkožku jako jeho otec. To není žádný důvod, aby byl syn podrobován bolestivé a zbytečné operaci, kterou Boží slovo zakazuje. To by se mu pak odstranit i mandle, pokud měl jeho otec v dětství vyoperovány mandle? Pokud otec přišel o palec při lovecké nehodě, to by měl být i synovi odstraněn palec? Musíme používat zdravý rozum, který nám dal Bůh!

 

          2) ČISTOTA

  "Slyšel jsem, že se penis lépe udržuje v čistotě, když nemá předkožku"

  Další mýtus, který pochází z doby temna! Pokud je toto pravda, tak Bůh udělal chybu, když stvořil mužskou anatomii včetně předkožky a prohlásil o ní, že je velmi dobrá! (Boží prohlášení o veškerém stvoření). Evolucionisté rádi tvrdili, že tyto zvláštní části, jako například i slepé střevo jsou evoluční relikty. Moderní obřízka prý jde ruku v ruce s evolucí. Nemůže prý být jedno bez druhého. Naštěstí se museli v poslední době darwinističtí nadšenci vzdát své argumentace, protože během posledních 10 - 12 roků věda objevila plno důležitých funkcí předkožky ( stejně jako mají mandle a slepé střevo). A hádejte jaká je jedna z nejdůležitějších funkcí předkožky, kterou brilantně Bůh udělal? Je to čistota!

  Když chlapeček přijde na svět, tak jeho neprodyšně uzavřená předkožka chrání externě zranitelný žalud od moči a výkalů, které jsou v plenkách. Je to věc úžasné Boží moudrosti, že předkožka začíná být zatahovací v době, kdy dítě začíná chodit na záchod!! Bůh dobře ví, jak stvořil lidské tělo. My jeho tvorstvo však ne. Jakmile je předkožka zatažitelná, tak jde velice dobře udržovat penis v čistotě jako kteroukoliv jinou část těla. Ve skutečnosti se intaktní mužské genitálie udržují v čistotě mnohem lépe než ženské genitálie s jejich mnoha záhyby. Je tragické, že je ženská obřízka provozována v mnoha částech třetího světa. My Američané jsme pokrytci, že v tomto velmi hlasitě protestujem! Ale Evropa a další moderní národy nemají běžně obřízku mužů a žen a faktem je, že méně než 1/10 postoupí obřízku později za život ambulantně. Je to jednodušší a mnohem méně bolestivé a nebezpečné než u dětí! Nemluvě o tom, že je to etické, pokud je to děláno se souhlasem muže!

  Proč tedy nějaký národ nutí všechny své děti do něčeho tak traumatujicího, co něco méně než 1% bude potřebovat. Amerika je jedinou západní zemí, která to tak dělá. L. Everett Coop MD, slavný křesťanský chirurg prohlásil: "V západním světě se zvyšuje počet neobřezaných dětí a je logické, že s rozvojem znalosti zdraví v těchto zemích je taková praxe bezpečná." Intaktní chlapci požívají výhody ze své ochranné  funkce předkožky, protože udržuje jemnou kůži žaludu vlhkou, krytou a chrání ji od dráždění a oděru. Jedná se o stejný druh kůže, jako je vnitřek úst nebo ženských genitálií. Všimněme si, ža tato místa jsou vždy uvnitř a velmi dobře mazaná. Takový je Boží desing. Odkryjte je a dostanete se do problémů. Většina obřezaných mužů má takové problémy se svými genitáliemi, které intaktní muži nikdy neprožívají. Problémy s anorgasmií, erekcí a někdy naopak s předčasnou ejakulací. Bůh stvořil předkožku kvůli důležitým sexuálním účelům, aby se zabránilo takovým trapným nesnázím. Základní znalosti anatomie by měli vést ke změně názoru na mužskou obřízku, protože jednou z funkcí předkožky je dosáhnout správné úrovně sexuální stimulace a tak to vede ke zvýšení sexuálního potěšení. Obřezaní muži o tolik přicházejí! Svědectví mužů, kteří podstoupili obřízku uprostřed svých sexuálních vztahů toto potvrzují. Ale to se dalo očekávat, když jsme se rozhodli jít proti Božímu plánu.

          3) ZMATENÍ

  "Myslel jsem, že Bůh chce, abychom měli obřízku, protože je to ve Starém zákoně."

  "Slyšel jsem, že je to spiknutí proti Židům, aby byl důvod k jejich pronásledování, tím že se odstraní obřízka u pohanů."

  "Myslím si, že pokud všichni starozákonní muži byli obřezáni, že to musí mít výhody."

  "Myslím si, že Nový zákon říká, že je to otázka preferencí, obřízka nebo neobřízka, je to volitelné."

  Všechno do jednoho to jsou mýty! Všechna tato prohlášení jsou nepravdivá a odráží se v tom jeden z hendikepů, které dnes mrzačí církev. Částečné biblické znalosti se mísí s částečnou biblickou nevědomostí. Částečná znalost může být nebezpečná věc, když si vybíráte verše sem a tam, bez pochopení celého, bez pochopení celého kontextu a pochopení celého kompletního učení. Protože většina křesťanů Bibli nezná, nebo se vzdali zásady číst ji chronologicky nebo systémem pojednání k pojednání, tak se podívejme na fakta.

    * Ne všichni muži, kteří následovali Boha ve Starém zákoně byli obřezáni: Adam, Abel, Seth, Enoch, Metuzalem (tedy ten, který se dožil vůbec nejvyššího věku, byl intaktní), Noe, Šém ( otec Semitů), Terach a bezpočet dalších lidí, z nichž jsou mnozí uvedeni v Písmu, nebyli obřezáni. Ve skutečnosti konzervativní učenci odhadují, že Adam žil asi tak roku 8 000 - 6 000 před Kristem a Abrahám asi tak roku 2 000 let před Kristem a z toho vyplývá, že většina mužů ve Starém zákoně, včetně těch, kdo byli předky Krista nebyli obřezáni. A co víc, Abrahám po většinu svého života, co chodil s Bohem, obřezán nebyl. To se uskutečnilo až když mu bylo 99 let. I předtím byl Abrahám v Boží přízni: "Požehnán buď Abrám od Boha nejvyššího....který vydal všechny nepřátele do jeho ruky. A on mu dal desátek ze všeho." , byl neobřezaný a tak žil po mnoho let svého života. Praxe obřízky byla též pozastavena během čtyřicetiletého putování na poušti.

    * Když Bůh ustanovil obřízku, byl to symbol Staré smlouvy (obětí něčího syna proléváním krve) a jako předehra k příchodu oběti Božího Beránka, Ježíše Krista. Relevantně vzato, Bůh zavedl krátce před příchodem Mesiáše tento zásah, který předobrazoval význam Kristovy výkupné oběti. Bůh chtěl, aby lidé velmi dobře pochopili účel Starého zákona před příchodem Nového zákona. Zatímco Stará smlouva byla symbolicky zobrazena obětováním zvířat a kojeneckou obřízkou, to je však v Nové smlouvě zastaralé a odporné. To je důvod, proč Písmo říká, že už není možné prolévat krev chlapce nebo zvířete poté, co Kristus jednou provždy prolil svou vlastní nevinnou KREV. Provádět starozákonní oběti by bylo rouháním a zesměšněním oběti našeho Pána. V Novém zákoně jsou o tom velmi přísná varování!

  * Obřízka nezačala u Židů, ale byla vykonávána pohanskými národy, včetně většiny nepřátel Izraele dávno před Abrahámem. Tato barbarská bezbožná konotace byl přesně ten důvod, proč ji Bůh vyvolil jako připomínku shodnosti a nízkosti hříchu, což je ohnisko Starého zákona.

    * Obřízka, kterou praktikoval Abrahám a jeho potomci byla úplně něco jiného než současná obřízka. Šlo pouze o odříznutí špičky předkožky ale ne o její odstranění! To je historický a archeologický fakt, který lze nalézt v kterékoliv referenční knize starověké knihovny. Starého Žida ani pohana by ani ve snu nenapadlo dát pryč takovou užitečnou a pro sexuální potěšení důležitou část svého těla. Ani Bůh nechtěl takovou věc!  Špička byla úplně dostatečná pro naplnění účelu, kdy mělo být prolito pár kapek krve jako znamení pro všechny. To byl jeden z důvodů proč byla zavedena v dětství. Špička novorozence totiž visí volně před žaludem. Tehdy nebyl žádný plastický zvon, na který by byla natažena, aby mohlo být odříznuto co nejvíce. Starověké národy nedokázaly odstranit pevně přilepenou předkožku i kdyby chtěly, poněvadž by počkodily hřídel. Kdyby se o to snažili , tak by většinou odřízli celý úd. To se občas stává i v dnešní době. To je důvod, proč dvě hebrejská slova použitá pro starosmluvní obřízku byla naval ( to slovo Bůh použil, když s Abrahámem ustanovil rituál)  a muvl. Naval jednoduše znamená odstřižený, asi tak jako špička nehtů nebo jako jsou odstřiženy konce vlasů. V hebrejštině je výraz pro úplné odstranění zcela odlišný od toho slova. Muvl znamená omezit, odstranit, zkrátit. Opět platí, že je myšleno, aby byl jen konec odříznut. Jednalo se o poměrně krátké období během platnosti staré smlouvy, kdy byla obřízka v souladu s tím, že vše co udělal bylo velmi dobré. Jednoduše řečeno: Bůh nikdy neustanovil, že by předkožka nebo kterákoliv jiná část lidského těla měla být amputována, tedy Boží výtvor měl být zničen, protože je sama o sobě nemocná. Náš moderní vynález amputace předkožky, novodobá obřízka začal ve viktoriánské době, kdy několik lékařů a psychiatrů přišlo s nápadem, že pak už nebude možné prováděz sebeuspokojování. To sice nefungovalo, ale praxe se brzy vkořenila jako tradice. Existuje jen málo věcí, které jsou tak bezpečně hlídané jako tradice.

,    * Boží záměr pro zavedení zvířecích obětí a kojenecké obřízky byl založen na naší lásce k hříchu. Oba dva rituály byly nechutné, krvavé, odporné, ponižující jak pro člověka tak pro Boha. A to byl  ten důvod, aby nám Starý zákon ukázal ohavnost a odpudivost našeho hříchu! Tyto dva zvyky byly navrženy tak, aby byly nepříjemné, protože se jednalo o krev, tedy o něco, co většině lidí připadá odporné a to byl důvod, proč byly prováděny na nevinných dětech a zvířatech. To mělo trápit lidi, jak se prováděly tyto rituály. Bůh nechtěl od soucitu a milosrdenství ustupovat, ve Starém i Novém zákoně se říká, že to jsou vlastnosti, kterých si cení nejvíce. Spíše  chtěl soucit a milosrdenství lidí, aby pocítili lítost a pokoru, když tváří v tvář viděli rozměr svého hříchu. Ale Bůh dobře ví, že toto období Starého zákona, které trvalo 2000 let, byl jen okamžik v jeho čase i lidské historii a věděl, že Kristovo dokonalé smíření  je velkou úlevou a konec obětí jednou provždy. Umíte si představit, co Bůh cítí, když vidí, že lidé stále praktikují rituály, které byly předobrazem pro pochopení ceny, kterou jeho Syn zaplatil, když nás osvobodil? Pouze satanovi ctitelé praktikují  zvířecí oběti v západním světě. A podívejme se, kdo ještě praktikuje prolévání nevinné kojenecké krve? Ale to všechno je amputováno jinak. Tak, jak to v biblických dobách nikdy praktikováno nebylo! Boha to sotva překvapí, když znal naše hříchy od začátku až do věčnosti. To je důvod, proč naplnil Nový zákon varováním, aby věřící už nikdy neprováděli obřízku. Možná, že se jedná o sociální problém, kvůli kterému píše apoštol Pavel tak vášnivě, jak jeho intenzivní volba slov naznačuje.

  * Řezání dítěte bez anestezie je zvláštní hřích. Doufáme, že to jednou bude nezákonné v naší zemi. I kdyby nikdo nikdy neměl přístup k biblickému učení a nic nevěděl o důsledcích zbytečné operace, tak by nikdo neměl lékařům umožnit, aby takto řezali jeho dítě, aniž by bylo v celkové anestezii, poněvadž horší zneužívání dětí si už nelze představit. Vzhledem k hrozbě Ježíše ke každému, kdo by ublížil dítěti by se měl zachvět každý, kdo slyšel jeho rozsudek nad takovým hříchem. (Máme ještě dostatek mlýnských kamenů?). Když Bůh ustanovil starosmluvní obřízku, byl to malý řez na špičce předkožky, který neměl v úmyslu způsobit utrpení nebo bolest, ale jednalo se spíše o několik kapek prolité krve, která sloužila jako znak nebo symbol smlouvy. Proto byla přijata opatření, aby se zajistilo, že dítě neuvidí žádnou bolest. Za prvé bylo dítě ochromeno vnitřně, když mu bylo podáno určité množství vína. Pak byl použit gel ze středomořské rostliny, kterým byla pomazána špička předkožky. Ten gel působil jako znecitlivující činidlo. Vzhledem k tomu, že byl řez malý, tak byla bolest po operaci minimální. Dítě bylo uchráněno zbytečné fyziologické újmy zákroku a vzhledem na svůj věk i duševní újmy. Dítě bylo udrženo v klidovém stavu nerozrušené, tak jak to chtěl jeho milující nebeský Otec. I přes pečlivá opatření to byl bolestivý zákrok pro rodiče a ohavný vůbec celkově. Kristova zástupná oběť však přinesla vítanou úlevu.

    * Bylo by zajímavé vědět, kdo vytvořil pověst o úpadku rutinní dětské obřízky, která je spojena se spiknutím proti Židům. Tento vynalézavý člověk nebyl samozřejmě seznámen s Biblí vůbec. Ani nebyl seznámen se světovýma dějinama. Lidé něco takového slyší a bez přemýšlení to papouškují. Stejně jako všechny velké klepy to má někoho šokovat a lidé rádi takové diskuze vyhledávají. I přes ujištění, že je to biblicky a historicky nemožné tomu budou věřit a neznalí lidé to budou opakovat. Takže i když je to trochu plýtvání časem, zopakujme si fakta, abychom dokázali, že je to pošetilost. Za prvé, většina lidí, která vykonává obřízku jako náboženský obřad patří k východním náboženstvím a z 85% to jsou muslimové. Za druhé, velké množství Židů neprovádí obřízku vůbec. Největší skupina Židů (56%) náboženství nepraktikuje a většinou odmítá rituály Staré smlouvy. U třetí největší skupiny, konzervativních Židů je to rozdílné. Třetí kategorie, reformovaní Židé, kladou důraz na sociální spravedlnost a soucit a odmítají mnoho starých způsobů. Pouze čtvrtá skupina, orthodoxní Židé, kteří se většinou vyskytují v Izraeli jsou plně odhodláni pokračovat v obřízce. Nedávno novinové titulky uvedly, že mnoho konzervativních Židů, kteří by rádi dodržovali některé tradice, je nová altrnativa stále více a více populární. Mnoho rabínů nabylo přesvědčení, že tradice by neměla být na úkor soucitu a děti by neměly trpět. Proto byl vytvořen nový rituál, kde by se oslava pojmenování Brith méla provádět bez obřezávání. Místo toho se používá pomazání olejem a modlitba posvěcení se používá jako altrnativní rituál. Takže zatímco počet obřízek u Židů soustavně klesá,tak muslimové a jiná východní náboženství sveřepě trvají na tomto nemilosrdném rituálu. Ti kdo odmítatají Boha a jeho přikázání proti obřízce s velice malou pravděpodobností ušetří své potomky. A co ti Židé, kteří neustále trvají na staré smlouvě a déle lpějí na obřízce svých synů? Jsou to hrdinové.....Boží lid? Jsou to ti, se kterými by mělo být sympatizováno a měli by mít úctu? V žádném případě. Pouze Mesiánští Židé, kteří uznávají Spasitele jako Cestu, Pravdu a Život jsou Boží lid. Ti, kteří neustále obětují maso svých synů, jsou součástí Starého zákona, tak činí v odmítání Krista a jeho smírné oběti. Jsou to ztracené duše, které neustále čekají na svého Mesiáše a proto jsou nadále ve starém způsobu, krvavé cestě, které Kristus udělal konec jednou provždy. Ti lidé odmítají proroctví Krista o jeho kříži, jsou nepřátelé Boha, stejně tak jako všichni ostatní nevěřící. Je dobrá zpráva, že existují křesťanští Židé. Stále více a více Židů poznává Ježíše a tak je denodenně rozmnožován počet lidí nové. smlouvy, kteří jsou ušetřeni břemene obřízky. Jsou to Židé, které Bůh vyznamenává a jejichž anatomie zůstává neporušena. Čím více národů přijde ke Kristu, tím méně bude obřízky, poněvadž Bohu se příčí prolévání nevinné krve. (Př 6; 17 + 59; 7 a Dt19; 10). Nakonec pouze nepřátelé Boha a ti, kdo Boha neposlouchají budou nadále praktikovat tuto moderní amputaci předkožky. V této skupině budou někteří Židé a někteří křesťané, stejně jako spousta muslimů, hinduistů, afrických animistů a dalších pohanských kmenů a kultur. My jsme oddaní Bohu a ne jeho nepřátelům. Hledejme jeho slávu, aby se naše těla nesla svědectví o naší poslušnosti Bohu a přikázání Nového Zákona v Kristu.

  Pointou je, že Bůh zakazuje dětskou rutinní obřízku v rámci Nového Zákona. Nikdo nemůže být následovníkem Krista a praktikovat rutinní obřízku. Člověk musí na obřízku pohlížet stejně jako na zvířecí oběti - měl by mít k tomu obojímu stejný postoj. Nemůžeme dopustit, aby naše kultura znecitlivěla vůči Boží vůli. Dále uvedeme úplný seznam Písem Nového zákona o obřízce. Uděláme to důkladně, aby se zabránilo jakémukoliv dalšímu nedorozumění.

 

   Začněme u evangelií. U Lk 2; 21 je uvedena Ježíšova obřízka. Nová smlouva začala dnem Zmrtvýchstání a tak byli všichni Židé do té doby povinni zachovávat Starou smlouvu. To je první důvod Kristovy obřízky. Ježíš se narodil v rámci Staré smlouvy a tak jí její rodiče zachovávali. Druhý důvod Ježíšovy obřízky, který přesahuje ten kulturní, je ještě významnější. Bible učí, že Kristova obřízka byla východiskem jeho prolévání KRVE pro lidstvo a to udělal proto, aby se všichni identifikovali se všemi, kteří trpěli v rámci tohoto břemene. Udělal to však také jako náhradu za všechny děti, které se narodí v Nové smlouvě. Nový zákon učí, že my kdo jsme účastni Nové smlouvy jsme povinni přijmout jeho obřízku, jeho křest, jeho smrt a jeho zmrtvýchvstání pro naše smíření. Spisy raných církevních otců jsou plné odkazů na tuto dimenzi. Mluví pořád dokola o "dávání se našemu Spasiteli pro přijímání jeho obřízky pro nás a prolévání jeho nevinné KRVE jednou provždy, takže my ji už nikdy nebudeme muset prolévat."

  Nyní se dostáváme ke knize Skutků, kde je problémem, jak kdysi starozákonní Židé, kteří se stali novozákonními křesťany mají žít harmonicky s nežidovskými věřícími, kteří právě přicházejí ke Kristu poprvé v rámci Nové smlouvy. Petr a Pavel se snažejí zoufale spojit obě skupiny, aby bylo dosaženo harmonie. Obřízka se tak stává jablkem sváru. Představte si, jak byste se cítili, když jste proto, že jste se narodili před Kristem, museli podstoupit několik nepříjemných rituálů a teď vidíte, že noví následovníci Boží, kteří přicházejí nově ke Kristu, jsou těch nepříjemností ušetřeni. Zkuste si čistě z lidského hlediska ten pocit hořkosti a nespravedlnosti.

  Sk 15; 1 -2. 7. 10

  1) Mezitím přišli někteří lidé z Judska a poučovali bratry: "Nedáte-li se podle obyčeje obřezat, který pochází od Mojříše, nemůžete být spaseni." 2) Po silném rozruchu a poté, co se s nimi Pavel a Barnabáš začali živě přít, bylo rozhodnuto, že Pavel, Barnabáš a několik dalších z jejich řad půjdou do Jeruzaléma za staršímu a apoštoly, aby ten spor projednali.  7) Po dlouhém rokování vstal Petr a řekl jim:  "Bratři, vy to víte: již v prvních dnech mě Bůh mezi vámi vyvolil, aby z mých úst uslyšeli pohané slovo radostné zvěsti a uvěřili. 10) Proč tedy nyní pokoušíte Boha, když chcete na učedníky vložit jho, které nedokázali unést ani naši otcové ani my?"

  Je tu slyšet  v Petrově hlase, jak bolestivé bylo celé břemeno obřízky pro Boží lid, zejména pro rodiče. ( A nezapomeňte, že to tehdy byl jen malý řez). Bylo to tak těžké pro Židy přijmout, že Kristus stanovil, aby bratří už nikdy nemuseli být znetvoření! A to chtějí použít pro učení o nezištné lásce, že se měli Židé radovat za své bratry a budoucí děti a soucítit s nimi a ne jim odporovat.

 

  V listě Římanům existuje stejná výzva: Pavel se snaží přimět židovské věřící, kteří byli obřezáni před Novou smlouvou, aby přijali trvalé změny v Novém zákoně. Muselo to být pro ně najednou velmi těžké, že se v jeden den najednou vzdají zvířecích obětí, obřízky a očistných rituálů. Jediné části Zákona, které bylo potřebné aby se vzdali byla ta část, kterou Kristus sám naplnil - Mt 5; 17. Stejně jak na jednu stranu ty nepříjemné rituály nenáviděli ve svých duších, tak na druhou stranu v nich byly ty "tradice" hluboce zakořeněny ve strukturách jejich každodenního života. Je to to samé, když se náhle osvobození otroci najednou ptali: Co teď budeme dělat.

  Římanům 2; 17 - 19

   17) Ale jestliže ty okázale nosiš jméno Žida, který spoléháš na Zákon a který se chlubíš v Bohu. 18) který znáš jeho vůli, poučen Zákonem, rozpoznáváš co je nejlepší. 19) a tak sám sebe přesvědčuješ, že jsi vůdcem slepých, světlem těch, kteří kráčejí v temnotě.

  Zde je Boží odpověď jednou provždy. Stejně jako byla starosmluvním znakem externí značka na těle (starozákonní zákon obřízky), tak u Nové smlouvy je to značka na srdci (novozákonní zákon obřízky). A tak je fyzická obřízka nahražena jednou provždy.

Římanům 3; 1

V čem má Žid vůbec přednost? Jaký má prospěch z obřízky?

Bůh se snaží uklidnit Židy, že jejich oběť nebude nezasloužená. V jistém smyslu byli mučedníky a zaslouží si zvláštní úcty. Nosí jizvy jako znak odvahy a vytrvalosti ve víře skrze bolestivé a často groteskní požadavky Starého zákona. Jejich obřezaný stav sloužil jako prorocké prohlášení o mesiášově příchodu; a tak nesli na sobě zákon Boží.

Římanům 3; 29 - 30

29) Anebo je snad Bůh jenom Bohem Židů a vůbec ne pohanů? Zajisté, že také pohanů; 30) protože je pouze jediný Bůh, který ospravedlnil obřezané vírou, stejně jako neobřezané prostřednictvím téže víry.

Tady máme jeden z nejdůležitějších pojmů vůbec: Bůh začíná používat pojem "obřízka" ve vztahu ke Starému zákonu a pojem "neobřízka" ve vztahu k Novému zákonu. Celé biblické učení lze shrnout do těchto dvou vět. Obřezán podle Nového zákona je anomálie, naprostý nesmysl, absurdita.

Římanům 4; 10

Jak byla připočtena? Když byl obřezán, nebo před obřízkou? Ne potom, ale předtím;

Bůh v tomto verši definuje křesťana jako toho kdo věří a je bez obřízky.

 

V Pavlově listu ke Korinťanům se řeší nový problém a to restaurování předkožky. Nyní, když se někdo pokouší restaurovat předkožku, tak je to svízelné, poněvadž se pokouší vytvořit pleť, tam kde dříve žádná není. To je obtížný úkol. Ale v biblických dobách byla obnova předkožky jednoduchá, protože stačilo strečinkem natáhnout zbytek předkožky tak, aby pokrývala špičku žaludu a to není složité. Biblické slovo pro tuto obnovu je EPISTOMAI, což znamená vytáhnout přes okraj. Šlo tedy o "zahlazení znamení" obřízky tahem předkožky přes špičku. Slovo pro neobřezaného bylo AKROBUSTIA, Jedná se kombinaci slova AKRON, což znamená špička, a POSTHE což se vztahuje k mužskému pohlaví. Takže u neobřezaného byla "špička na místě." U neobřezaných byla špička na místě a mnoho Židů kolem Korintu a jiných regionech si začali myslet, že kdyby měli špičku předkožky na místě, že by byli více v souladu s Novou smlouvou. Tak započali proces s obnovováním a Pavel byl rozhořčený a snažil se jim dostat z hlavy, že neobřezaný není znamením Nové smlouvy. To znamení vůbec nebylo o částech těla! Bylo to o duchu. Důvodem pro intaktní předkožku nebylo to, že by to byl nový symbol, ale šlo o navrácení do Boží dokonalé podoby v době vytvoření; tedy dokonalé předkožky, která není sebeméně poškozena.

První Korinťanům 7; 17 - 20

17) Ať ostatně každý žije v postavení, které mu určil Pán, tak jak ho zastihlo Boží povolání. Je to pravidlo, které stanovím ve všech církvích. 18) Byl někdo obřezán ve chvíli svého povolání? Ať si nedělá předkožku. Zastihlo ho povolání neobřezaného? Ať se nedává obřezat. 19) Obřízka není nic a neobřezanost není nic; na čem záleží, je zachovávání Božích přikázání. 20) Každý ať setrvává ve stavu, v němž ho zastihlo Boží povolání.

Není nic jasnějšího než toto: Ti kdo byli povoláni Bohem, když se narodili v rámci Staré smlouvy, jsou povoláni nést znamení této smlouvy; není  se za co stydět. V dnešní době už nežije nikdo, kdy by se narodil pod Starou smlouvou, to znamená před Kristem, ale v prvním století našeho letopočtu se jednalo o důležité téma. Na druhé straně ti, kdo byli vybráni Bohem, se narodili do Nové smlouvy jsou povoláni pro tuto smlouvu a ne nějak jinak. Ti kdo se narodili do Nové smlouvy, tedy po Kristovu vzkříšení mají zakázanou rutinní obřízku. Je to hrozný čin vůči Bohu zahrávat si s rituály předkřesťanské éry.

 

To nás přivádí k jedné a jediné vyjímce z uvedeného zákona, kterou Bůh dovolil. Ve Sk 16; 3 se říká, že Timoteus byl jediný křesťan z Nového zákona, který se podílel na obřízce jako dospělý. Pojďme se podívat na čtyři důvody, proč to v této jedinečné situaci není hříchem.

    1) Timoteus byl Žid narozený v rámci Staré smlouvy, který měl být obřezaný ale nebyl kvůli napětí mezi svou židovskou matkou a řeckým otcem. Zatímco podle židovského rodokmenu z matčiny strany byl opravdový Žid, jeho otec zakázal obřízku vykonat a tak bylo jeho matce zabráněno splnit Boží zákon. ( Ten případ nemá nic společného s Novosmluvní obřízkou.)

    2) Bůh netrval na tom, aby se Timoteus vrátil pod Starosmluvní stav - Bůh nemá radost z toho, aby něčí genitálie byly poškozeny poté, co Kristus prolil svou KREV. Ale byl to sám Timoteus, kdo chtěl být označen tímto znamením Smlouvy, pod níž se narodil. Timoteus se rozhodl jako dospělý a ne jako dítě. (Nemá to tedy nic společného s dětskou obřízkou.)

    3) Bůh by nedovolil Timoteovi, aby si to nechal udělat ze svého rozmaru. Timoteův důvod nebyl osobní ale posvátný. Chtěl vstoupit do služby evangelizace Židům, ale oni by na něho jako neobřezaného Žida nebrali ohled. Vybral si to, co muselo být uděláno, aby mohl nezištně sloužit k získání těch ztracených lidí. (Takže to nemá nic společného s běžnou obřízkou.)

    4) Jednalo se o malý řez a ne o amputaci. (Takže to nemá nic společného s novodobou obřízkou.)

  Dnes už neexistují žádní Židé, kteří se narodili pod Starou smlouvou a proto každý, kdo jakýmkoliv způsobem mrzačí genitálie, neposlouchá Písmo.

 

  V listě Galaťanům naráží Pavel na nejtěžší problém. Šiřilo se tam hodně falešné učení ohledně církve a satan se vměšoval do klidu Těla Kristova. Téměř v každé kapitole mluví Pavel s vášní proti obřízce a dává velmi vážná varování, někdy ta nejzávažnější vůbec.

  Galaťanům 2; 3

  Nuže! Ani od mého společníka Tita, jenž je Řek, se nepožadovalo, aby se dal obřezat.

  Pavel právě vyprávěl příběh o návštěvě Jeruzaléma, kde se mnozí obřezaní muži snažili a naléhali na neobřezané věřící, aby se nechali obřezat. Pavel byl šokován jejich úsilím. On byl v šoku, když viděl, že někdo chce, aby se někdo vracel pod Starou smlouvu, když ta Nová je mnohem lepší! Pravda Evangelia a praxe obřízky spolu nemohou koexistovat!

  Galaťanům 3; 13

  Kristus nás vykoupil z onoho prokletí Zákona tím, že se kvůli nám stal prokletím, neboť je psáno: prokletý je každý, kdo visí na dřevě.

  Pavel učí, že by obřízka měla být prokletím, ale Kristus byl náhradou za naše děti a naši synové by nikdy neměli prolévat svou krev.

  Galaťanům 5; 2

  Říkám vám to já Pavel: dáte-li se obřezat, nebude vám Kristus k ničemu.

  a dále

  Galaťanům 5; 3. 6

  3) Znovu to dosvědčuju každému muži, jež se dává obřezat: je pak zavázán zachovávat Zákon v úplnosti. 6) V Kristu Ježíši totiž nemá váhu ani obřízka ani neobřezanost, ale pouze víra působící láskou.

  Zde Pavel opět zdůrazňuje, že genitálie jsou symbolem společenského postavení. Proto jediná přijatelná věc, která se s nimi dá udělat je nechat je na pokoji, jak je Bůh stvořil.

  Galaťanům 5; 7

  Váš běh začal dobře; kdo položil překážky vaší poslušnosti vůči pravdě?

  Bez ohledu, kdo vás přesvědčil k tomu, abyste obřezali vašeho chlapečka, tak to jistě nepochází od Boha. Nikdy nebyla žádná forma obřízky přijatelná v Božích očích, s jedinou vyjímkou, kdy starosmluvní rituál nastiňoval Kristovu oběť. Obřezat dítě z jiného důvodu je odporné Bohu.

  Galaťanům 5; 10

  Já sám mám důvěru, že když budete sjednoceni v Pánu, nebudete smýšlet jinak; ale tomu, kdo vás mate, se dostane odsouzení, ať je to kdokoliv.

  Pavel nevěřil ve svobodu volby, ale věřil ve svobodu poslouchat Boha.

  Galaťanům 5; 11

  Pokud jde bratři o mě, pokud hlásám obřízku, proč jsem ještě pronásledován? Pak je tedy konec s pohoršení kříže!

  Jako první byla obřízka a obětování zvířat. Pak byl kříž. Pokud podržíme to první, tak to druhé je bezcenné.

  Galaťanům 5; 12

  Ať se ti, kdo vám rozvracejí  duše, rovnou zmrzačí!

  Už jste slyšeli Pavla o něčem takovém mluvit, zmrzačení je jeho slovo. A to přijde znovu. 

  Galaťanům 6; 12 - 16

  12) Lidé, kteří chtějí vypadat dobře v těle, ti vás nutí k obřízce a dělají to jen proto, aby se vyhnuli pronásledování pro Kristův kříž. 13) Neboť ti, kdo se nechávají obřezat, sami Zákon nezachovávají; pouze chtějí, abyste byli obřezáni vy, aby se tak chlubili vaším tělem. 14) A kéž já se nikdy nechlubím jinak, než křížem našeho Pána Ježíše Krista, jímž je pro mě ukřižován svět a já jsem ukřižován pro svět. 15) Neboť ničím není ani obřízka ani neobřezanost, jde o to být novým stvořením. 16) A všem, kteří se budou řídit tímto pravidlem, pokoj a milosrdenství, totéž Božímu Izraeli.

  Pavel se opět snaží přesvědčit lidi, aby už nemysleli na mužskou anatomii ....což už nemá význam! Nemá už žádný smysl zaobírat se genitáliemi, je čas jít dál. Pavel velmi negativně tepe každého, kdo by chtěl obřezávat děti. Je ironií, že zatímco někteří spekulují o ubohých Židech, kteří jsou obětí antisemitismu, protože jim jako křesťané dáváme najevo, že není správné obřezávat děti. Pavel však líčí obraz, který je pravým opakem. Někteří Židé se skutečně snažili přimět křesťany, aby se vrátili k tomu starému a tak s nimi mohli splynout a oni by pak nebyli vystaveni tomu, aby museli učinit náročné rozhodnutí pro ukřižování našeho Pána. Tak se ve skutečnosti jednalo o jejich spiknutí proti církvi. Naštěstí se velké procento Židů stalo zbožnými následovníky Ježíše a tak byli uchráněni této zloby.

 

   V listu Efezanům se Pavel o problému obřízky zmiňuje pouze letmo, ale nemůžeme si nepovšimnout sarkasmu v jeho vyjádření, když používá termín "takzvaný". Je to od něho skutečně podrážděná tečka.

   Efezanům 2; 11

   Vzpomeňte si tedy, že kdysi vy pohané - byli jste takoví v těle, byli jste "předkožkou", jak vám říkali ti, kteří si říkají "obřízka".... pro zásah prováděný na těle!

    Pavel opět připomene lidem, že stará smlouva obřízky byla tělesná, zatímco nová smlouva obřízky srdce je duchovní a kristocentrická.

 

  V listě Filipanům říká Pavel k věci pouze jediné vyjádření, ale to vyjádření je jedno z nejsilnějších prohlášení v Bibli.

  Filipanům 3; 2 - 3

   2) Dávejte si pozor na psy! Dávejte si pozor na zlé dělníky! Dávejte si pozor na klamně zmrzačené! 3) Neboť obřezaní jsme my, kdo konáme bohoslužbu podle Božího Ducha, a svou slávu máme od Krista Ježíše, místo toho, abycho se spoléhali na tělo.

   Pavel tu hned říká tři věci o těch, kdo ještě praktikují rutinní obřízku po vyhlášení Nové smlouvy a konečné Oběti ze strany Krista. Za prvé je nazývá psy a to byla v té době jedna z nejhorších nadávek. Psi tenkrát ještě nebyli takovými domácími mazlíčky jako dnes ale běhali polodivoce ve volné přírodě, žrali odpadky a byli spíše jako dobytek. Na druhé straně je nazývá zlými dělníky. Písmo to vyjadřuje jasně: mrzačení jednotlivce mimo přímý rozkaz Boha je zlé a morálně nepřijatelné. Za třetí - Pavel nazývá obřízku tím, čím vlastně je - zmrzačením. Je to podruhé, co Pavel používá tento termín. Je zajímavé, že ti, kdo v tomto smyslu mluví o dnešních obřezávaných dětech, jsou označováni za "extrémisty", když použijí stejné slovo.

 

  V listu Kolosanům je v textu důkaz pro učení, že Kristova obřízka je součástí jeho zástupné oběti. Ježíš byl zmrzačený s cílem sdílet to samé s těmi, kdo s ním sdíleli Starou smlouvu, ale stejně však i tak, jak prolil svou KREV a proto by už žádné dítě nemělo být podrobeno obřízce.

  Kolosanům 2; 8 - 14

  8) Dávejte si pozor, aby vás někdo neuvedl do otroctví oním marným lákadlem "filozofie", podle zcela lidského podání, podle živlů světa a ne podle Krista. 9) Vždyť v něm tělesně přebývá veškerá Plnost Božství. 10) i vy jste v něm přidruženi k jeho plnosti, v němž, jenž je Hlavou každého Knížectva a každé Mocnosti. 11) V němž jste byli obřezáni obřízkou, která nepochází z ruky člověka; úplným svlečením své tělesnosti; Kristova obřízka je toto: 12) když jste byli spolu s ním při křtu pohřbeni, byli jste tím rovněž spolu s ním vzkříšeni, protože jste uvěřili v sílu Boha, jenž ho vskřísil z mrtvých. 13) Vám, kteří jste byli mrtví kvůli svým hříchům a kvůli svému neobřezanému tělu, vám on dal žít opět spolu s ním! On nám odpustil veškerá naše provinění. 14) On smazal na úkor svých zákonných nařízení náš dlužní úpis, jenž byl proti nám; zrušil ho tím, že ho přibil na kříž.

 

  Na závěr, Petr, který strávil téměř celý svůj život  ve službě židovským věřícím shrnul absurditu celé diskuze. Věděl, že jakékoliv zapletením se s věcmi jako je obřízka nebo zvířecí oběti by bylo ve světle Kristova díla na kříži rouháním a svatokrádeží. Věděl také, že lidé musí vědět, že je to otázkou poslušnosti Božích příkazů a jeho vůle. Výslovně uvedl toto:

  Druhý list Petrův 2; 20 - 22

  20) Jestliže totiž unikli poznáním Pána a Spasitele Ježíše Krista poskvrnám světa a pak se do nich znova zaplétají a podlehnou, jejich poslední úděl je horší, než byl první. 21) Bylo by pro ně lepší cestu spravedlnosti nepoznat, než ji poznat a pak se odvrátit od svatého přikázání, jak jim bylo předáno. 22) Potkalo je to co říká pravdivé přísloví: Pes se navrátil k vlastnímím zvratkům a "Sotva svini umyješ, už se v bahně válí."

  Pavel nazývá ty, kteří i nadále praktikují rutinní obřízku "psi" a skutečně někdo, kdo si přeje pokračování něčeho tak morbidního a nepříjemného ( v Gal 13; 3 se píše o "prokletí), tak se jedná o ekvivalent psa, který se vrací k tomu, co vyzvracel. Měli bychom každý den chválit Boha, že nás osvobodil od zabíjení zvířat na oltáři a od řezání našich dětí nožem. Naše duše by měla být zaplavena úlevou, když na to pomyslíme. Je zvrácené, že někteří jsou ještě tak krvežízniví, že dychtíme po tom, co sám Bůh vidí jako odporné.

 

  Naše děti jsou darem od Pána. Byly stvořeny jeho rukou, když ještě byly v děloze. Bůh brilantně vyráběl každou část těla zvlášť a prohlásil o svém stvoření, že je "velmi dobré". Jeho dílo má být obdivováno a ne aby bylo v opovržení. Bůh měl více důvodů, aby vytvořil předkožku vašeho syna, nežli jste si vy nebo já dokázali představit nebo to pochopit. Bůh nedělá chyby. Nemáme žádné náhradní díly. Bůh nikdy v minulosti nedovolil amputaci( tedy zničení jeho stvoření ) jakékoliv části jeho těla s vyjímkou zoufalé situace v nemoci. V prvním listu Korinťanům 5; 3 se píše: "Kdo by ničil Boží chrám, toho zničí Bůh." Na pouhých 2000 let Bůh ustanovil rituál, který zohavoval tělo, i když jen ve velmi malé míře. Učinil to v přípravě na krvavou Ježíšovu oběť. V ostatních 8000 až 6000 letech od založení světa až po současnost bylo Božím pravidlem: jakýkoliv druh zmrzačení není přípustný. S vyjímkou ustanovení Starého zákona od Abraháma až po Ježíše. Toto Boží přikázání je neměnné.

  Levitikus 19; 28

  "Nebudeš si dělat jakékoliv zářezy na svém těle."

  To je s dovětkem "pro život", protože řezy na "umírajících" byly někdy nutné a řezat "mrtvé" by také mohlo být dovoleno, jako třeba v případě pitvy. Jinými slovy: "co není vadné, to neopravuj." Neučiní-li Bůh z tohoto pravidla vyjímku, je toto pravidlo závazné pro všechny žijící lidi.

  Jedno pravidlo ze nikdy nezměnilo a to je to, že porušení jakékoli části genitálií je zakázáno. Řez na špičce předkožky je jedna věc, ale kdyby měl někdo odřízlou celou předkožku, nebo některé z části jeho pohlavních orgánů, byl by vyločen z Boží přítomnosti a ze společenství jeho lidu.

  Deuteronomium 23; 1

  Nikdo, kdo.... má odříznuty své mužské genitálie, nevstoupí do shromáždění Páně.

  Předkožka tvoří 1/3 pleti, kterou jsou pokryty mužské genitálie. To je opravdu významná část genitálií. A Bůh nikdy nechtěl, aby bylo jeho lidu něco "odříznuto".

  Pojďme vše uzavřít slovy  samotného našeho drahého Pána Ježíše Krista. Jako rodiče milujme jeho slova a usilujme o to, aby byl potěšen ze všech našich rodičovských rozhodnutí. "Kdo tě potěší, můj Pane?"

  Ježíš řekl: "Milosrdenství chci a ne oběť." (Mt 9; 13)

  Křesťanští rodiče, pojďme brát Boha vážně. Nezlehčujme Jeho slovo a milujme své děti, tak jak je Ježíš miluje. Chraňme je, milujme je a něžně o ně pečujme. Zacházejme s nimi tak, jak chceme, aby bylo zacházeno s námi. Dopřejme každému novému dítěti klidný začátek, soucitný příchod na svět. Všechny naše akce svěřme do rukou Pána. On nás bude formovat jako rodiče. On chce abychom byli rodiče jako on.

Laura Jezková je spisovatelkou na volné noze, která v domácnosti vychovává své čtyři děti. Studuje teologii na teologickém semináři Trinity. Laura se svou rodinou bydlí na západním pobřeží USA ve státě Oregon.